اگر مطالب این وبلاگ را دنبال کرده باشید چندی پیش در یکی از نوشته ها از انجمن بین المللی ژئودزی (IAG) گفتیم. و اینکه امسال قرار است جشن 150 سالگی انجمن بین المللی ژئودزی برگزار گردد.
بدین سبب بر آن شدیم تا علاوه بر تاریخچه ای از IAG که قبلا در مورد آن صحبت کردیم به شرح سرویس های این انجمن 150 ساله بپردازیم.

اگر تمایل داشتید در مورد سرویس جهانی آلتیمتری (International Altimetry Service) بیشتر بدانید به ادامه مطلب بروید

 

 

 


Altimetry کلمه ای است که از ترکیب دو کلمه Altus (ارتفاع) و Metron (اندازه گیری) تشکیل شده است و بدین سبب به Altimetry معنای ارتفاع سنجی می بخشد.
البته این تکنیک ارتفاع سنجی که ما آنرا Altimetry می نامیم متفاوت از سایر تکنیک ها است به گونه ای که در این تکنیک دستگاه ارتفاع سنج توسط یک ماهواره در فضا قرار دارد و از ارسال امواج رادیویی به سمت دریاها و اندازه گیری زمان رفت و برگشت عملیات ارتفاع سنجی را انجام می دهد.


عمر تکنیک Altimetry به چهار دهه قبل باز می گردد و در همه این مدت روز به روز بر کیفیت داده های این ماهواره ها افزوده شده است به گونه ای که مهندسین علوم ژئوماتیک که در این ضمینه فعالیت می کنند مراحل رشد این تکنیک را از چهار دهه پیش تا به امروز به چهار دوره تقسیم می کنند:پ
دوره اول : دوره آزمایشی
این دوره از 1973 تا 1975 به طول انجامید به گونه ای که ماهواره های skylab 2,3,4 یادگاران این دوره هستند
دوره دوم: دوره بهره برداری های اولیه:
تا سال 1991 به طول انجامید و ماهواره های Seasat 1 و Geosat در این دسته قرار دارند
دوره سوم: دوره بهره برداری های دقیق:
شامل ماهواره های ERS-1 و Topex/Poseidon و ERS-2 است و تا سال 1998 به طول انجامید
دوره چهارم: دوره ماهواره های جدید:
ماهواره های دوره قبل به صورت سری به فعالیت خود ادامه دادند و ماهواره های جدیدتری نیز مانند GFO ، Jason 1,2 و Envisat به آنها پیوستند.

به دنبال گسترش چشم گیر این تکنیک انجمن بین المللی ژئودزی اقدام به راه اندازی سرویس جهانی آلتیمتری کرد تا به دنبال آن بتواند اهداف زیر را دنبال کند:
  • ایجاد پایگاهی ارتباطی در مورد ماهواره های آلتیمتری و کاربردهای آنها
  • ایجاد پل ارتباطی بین ارائه دهندگان ماهواره ها، مراکز پردازش داده ها و ... با سایر مراکز
  • معرفی ماهواره های آلتیمتری بعنوان المان اصلی سیستم های جهانی مشاهدات زمینی
  • و کمک به کاربران در جهت پردازش داده ها
امروزه ماهواره های آلتیمتری محصولات زیادی را تهیه می کنند که از مهمترین آنها داده هایMSS در سطح جهانی ، آنامولی Sea Level، داده های ثقل دریایی، توپوگرافی سطح اب و مدل های جهانی جزرومد اقیانوسی بخشی از آن می باشد.


در صورتی که تمایل به کسب اطلاعات بیشتر دارید و یا تمایل به دریافت داده های آلتیمتری دارید اینجا را کلیک کنید

در صورتی که علاقه مند به دریافت نرم افزار پردازش داده های آلتیمتری (مخصوص ماهواره های اروپایی)  و همچنین علاقه مند به آموزش نحوه پردازش داده ها با این نرم افزار هستید اینجا را کلیک کنید

در صورتی که از ماهواره های آمریکایی داده تهیه کرده اید برای دریافت نرم افزار باز کردن این داده ها اینجا را کلیک کنید