نیاز ارتش آمریکا در درجه اول به یک سیستم فرود بسیار دقیق ، با قابلیت فرود خودکار ، مختص تمام شرایط آب و هوایی بود که قابلیت استفاده در ناوهای هواپیمابر ، شناورهای حامل بالگردها و هواپیماهای عمود پرواز و همچنین سایر عملیات های روی عرشه کشتی را داشته باشد همچنین  نیاز به یک سیستم تنومند که بتواند سطح بالایی از قابلیت اطمینان در عملیات های جنگی مخصوصا" توانایی مقابله با جنگ الکترونیک را داشته باشد منجر به توسعه سامانه JPALS گردید .

در صورتی که تمایل دارید اطلاعات بیشتری درباره سامانه نظامی و محرمانه JPALS داشته باشید به ادامه مطلب بروید .....

 



مقدمه :


Joint Precision Approach and Landing System ) JPALS ) بطور کلی یک سیستم فرود نظامی بر پایه تصحیح دیفرانسیل لحظه ای GPS است که با تصحیح های محلی منطقه تکمیل شده است و دارای یک روش امن جهت انتقال به کاربر می باشد . گیرنده GPS، مختصات GPS گرفته شده را با سیگنال حاوی تصحیح های محلی ترکیب کرده و یک مختصات سه بعدی با دقت بالا که توانایی استفاده در تمام شراط آب و هوایی را داراشته باشد استخراج می کند .

هرچند JPALS شبیه LAAS می باشد ولی در واقع این سیستم یک GBAS با ماهیت نظامی می باشد که از کد Y)P) ( به احتمال زیاد از دو فرکانس ) و باند UHF کدگذاری شده استفاده می کند . برخی از المان های JPALS در نهایت ممکن است به استفاده های غیر نظامی با ارزش در مقابل با سیگنال های غیر مجاز منجر شود.


نحوه انجام فعالیت :

JPALS شامل دو طبقه بندی اصلی می باشد : SRGPS و LDGPS

Ship Relative GPS ) SRGPS ) : این سیستم تعیین موقعیت دقیق را روی عرشه کشتی ( sea base ) برای فرود هواپیما به نحو زیر فراهم می کند :
  • کشتی با استفاده از GPS موقعیت دقیق خود را دریافت می کند .
  • سنسور های ناوبری ساکن کشتی ، نوسانات حرکت کشتی را محاسبه و کنترل می کنند.
  • کشتی اطلاعات مربوط به موقعیت و نوسانات اصلاح شده خود را در باند کدگذاری شده UHF پخش می کند .
  • هواپیما اطلاعات مربوط به نوسانات حرکت کشتی رادریافت و مختصات خود را گزارش می دهد .
  • در نهایت الگوریتم های نرم افزار تصحیحات را محاسبه و هواپیما را با بدست آوردن اطلاعات مربوط به نوسانات کشتی هدایت می کنند .


Local Area Differerntial Global Positioning System ) LDGPS ) : در این سیستم هواپیما از ایستگاه های زمینی پیام های ناوبری را به همراه تصحیحات GPS و اطلاعات مسیر فرود دریافت می کند و سپس برای فرود خودکار آماده می شود . این سیستم بیشتر به سه زیر گروه زیر تقسیم می شود :
  • Fixed Base : برای عملیات های مداوم در فرودگاه های نظامی سراسر جهان استفاده می شود .
  • Tectical : برای عملیات های کوتاه مدت و سخت طراحی شده است .
  • Special Missions : یک سیستم قابل حمل جهت استفاده سریع نیروهای ویژه می باشد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Local Area Augmentation System ) LAAS ) دقت عمودی و افقی را با قدرت تفکیک کمتر از یک متر فراهم می کند . اگرچه دقت دقیق فرود JPALS طبقه بندی شده و محرمانه می باشد ولی تخمین زده می شود این دقت به 15 cm برسد و دقت LAAS را براحتی برای کاربران مجاز فراهم کند.

 

مزایا :

مزیت اصلی JPALS این است که در هر جایی ، هر زمانی ، در هر شرایط آب و هوایی و در شرایط جنگ الکترونیک برای کاربران مجاز  قابل استفاده می باشد . دومین امتیاز استفاده از این سیستم کاهش قابل توجه هزینه ها در راه اندازی این سیستم است .

نسخه دریایی JPALS طوری یک سیگنال را مخابره می کند که احتمال رهگیری آن بسیار ضعیف بوده و بنابراین بعید است که دشمن سیگنال را شناسایی و ردیابی کند و منبع سیگنال را پیدا کند . حال آنکه سیستم موجود  tactical air navigation system ) TACAN ) به هیچ وجه رمزگذاری شده و پنهان نمی باشد و می تواند محل کشتی را افشا کند .

 برای مشاهده فیلم مربوطه اینجا را کلیک کنید

 

لازم به ذکر است که سامانه های JPALS ، WAAS ، LAAS نمونه های آمریکایی ، سامانه EGNOS نمونه اروپایی ، سامانه هدی نمونه ایرانی ، سامانه های QZSS و MSAS نمونه ژاپنی و سامانه GAGAN نمونه هندی ، سامانه های DGPS هستند .