اگر مطالب این وبلاگ را دنبال کرده باشید چندی پیش در یکی از نوشته ها از انجمن بین المللی ژئودزی (IAG) گفتیم. و اینکه امسال قرار است جشن 150 سالگی انجمن بین المللی ژئودزی برگزار گردد.
بدین سبب بر آن شدیم تا علاوه بر تاریخچه ای از IAG که قبلا در مورد آن صحبت کردیم به شرح سرویس های این انجمن 150 ساله بپردازیم.

اگر تمایل داشتید در مورد سرویس جهانی دوریس (International DORIS Service) بیشتر بدانید به ادامه مطلب بروید

 

 


DORIS که مخفف Doppler Orbitography and Radiopositioning Integrated by Satellite به معنای "سامانه مدار نگاری داپلر و موقعیت یابی رادیویی به همراه ماهواره" می باشد در واقع سامانه ای است فرانسوی که توسط CNES "سازمان فضایی فرانسه" و IGN "سازمان نقشه برداری فرانسه" و CRGS "موسسه تحقیقات و ژئودزی فضایی فرانسه" راه اندازی شده است. و همان گونه که از نام آن پیداست سامانه ای ماهواره ای است که تصمیم دارد با استفاده از اصل داپلر، مدار نگاری کند.

البته شما با اصل داپلر آشنا هستید و نمونه هایی از آنرا همواره در اطراف زندگی خود می بینیم. تغییر فرکانس آژیر آمبولانس به دلیل تغییر فاصله آن یکی از ملموس ترین شواهد پدیده داپلر است و شاید جالب باشد بدانید که پروفسور هابل نیز به واسطه همین اصل توانست قانون ثبات جهان را رد کند و بزرگ شدن عالم را نتیجه گیری کند.

این سامانه یک سامانه یک طرفه می باشد و در ابتدا برای کنترل مدار ماهواره هایی مانند Topex/Poseidon ، Spot 1,2,3,4,5 به کار گرفته شد و هدف آن رسیدن به دقت 1 سانتی متر بود.

اگرچه سامانه TRANSIT آمریکایی ها دیگر به فعالیت خود ادامه نمی دهد اما DORIS را می توان رقیب قدرتمندی برای PRARE آلمانی ها دانست. DORIS که امروزه به خوبی شایستگی خود را نشان داده است جایگاه خوبی در میان سایر تکنیک ها دارد به گونه ای که کیفیت بالای داده های آن باعث شد ژئودزین ها از داده های DORIS در کنار داده های سایر تکنیک های فضایی مانند VLBI  برای تعریف چارچوب های مرجع استفاده کنند.

سرویس جهانی DORIS نیز راه اندازی شد تا با تهیه داده ها و محصولات ژئودتیکی و ژئوفیزیکی حمایت خود را از این سامانه اعلام کند.

در صورتی که تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این سامانه دارید و یا علاقه مند به تهیه داده ها و محصولات این سامانه هستید اینجا را کلیک کنید